Kadın Oyunları Festivali’ne “Dansöz” oyunu ile damgasını vurdu

Sezen Keser tek bir sandalye ile seyirciyi karşıladı

Kadın Oyunları Festivali’ne “Dansöz” oyunu ile damgasını vurdu
banner124


Balıkesir’in Ayvalık ilçesinde, Ankara Sanat Tiyatrosu’nun sanat yönetmenliğinde, Ayvalık Belediyesi
Kültür İşleri Müdürlüğü’yle ortaklaşa projelendirilen ve Atölye Kültür Sanat organizasyonu ile yaşama
geçirilen Dünya’da ve Türkiye’de ilk ve tek kadın temalı Kadın Oyunları Festivali’nin ikinci gününde,
“Dansöz” oyunu seyirciyle buluştu.


Ayvalık Belediyesi’nin ev sahipliğinde Vural Sineması Nejat Uygur Sahnesi’nde sergilenen, Şamil
Yılmaz’ın yazıp, yönettiği 65 dakikalık oyunda genç oyuncu Sezen Keser performansıyla yürekleri
fethetti.
Oryantal müzikler karmaşasında sahneye vücudu kana bulanmış dansöz kıyafetiyle çıkan oyuncu
Sezen Keser, canlandırdığı Meryem’in yaşadıklarını anlatıp "erkek bakışı" ile bir hayatın nasıl bir
çizgiden başka çizgiye aktarıldığını, oyun başlarken işlediği cinayete hangi baskılarla geldiğini çarpıcı
bir dil ile anlatması seyircinin beğenisini kazandı.
Oyun sonunda izleyiciler tarafından başarılı sahne performansıyla izleyiciler tarafından ayakta
alkışlanan oyuncu Sezen Keser’e, Ayvalık Belediyesi Kültür İşleri Müdürlüğü Sorumlusu Erkan Cılak
tarafından bir buket çiçek takdim edildi.


Oyun sonrasında gazetecilerin sorularını yanıtlayan Oyuncu-Yönetmen Sezen Keser, Mek’ân Sahne’de
yaklaşık 6 yıldır oyuncu ve yönetmenlik yaptığını anlattı.
Pandemi nedeniyle uzunca bir zamandır sahnelerden uzak olduklarını kaydeden Keser, “O yüzden de
bize böylesi bir festivalin düzenlenmesi ve bu kadar güzel insanlarla birlikte yapılması bize çok iyi
geldi. Burada olduğum çok mutluyum.”dedi.
Kadına şiddet konusunda tekrarlanan birçok sözün olduğunu hatırlatan Sezen Keser, “Tabii ki tüm bu
söylemlere katılıyorum. Ama ben bir kadın olarak çok güçlü olduğumuzu da düşünüyorum. Bence şu
anda Türkiye’de en güçlü muhalefetin kadı hareketindeki kadınlar olduğunu söyleyebilirim. Tabii ki bu
korkmuyoruz anlamına gelmiyor. Ama itaat de etmiyoruz. Bana kalırsa bu anlamda kadına yönelik
şiddetle mücadele kadınlar her geçen gün daha da güçlenerek devam ediyor. Bir taraftan büyük bir
öfke birikiyor. Bir taraftan da bir araya geldikçe kadınlar, aslında ne kadar güçlü olduklarını da
keşfettiler. Keşfetmeye de devam ediyorlar. O yüzden bence güçlüyüz.” ifadelerini kullandı.
Bir kadın olarak şiddete maruz kalabilmenin düşünülmesinin bile son derece korkunç olduğunu
kaydeden Sezen Keser, “Şu anda salonda koltukların üzerinde fotoğrafları görünen bu kadınlar da
uğradıkları şiddet sonrasında hayattan koparılmış kadınlardır. Mesela bu gün sergileyeceğimiz
‘Dansöz’ oyununun kahramanı Meryem de uğradığı tüm şiddetlere rağmen hayatta kalmayı başarmış
bir kadın. Ama bunu kendini tüketerek yapıyor. Şahsen ben şiddete maruz kalsam ne yaparım,
kaldığımda ne yaptım? Bunlar kişiye sorulduğunda o kadar çetrefilli ve o kadar içini acıtan şeyler ki.

Bunu tabiî ki düşünmek bile istemiyorum. Ne ben, ne de benden binlerce kilometre uzaktaki herhangi
bir kadının şiddete maruz kalmasını asla istemem.” dedi.

“KADINLAR SAHNEDE ANLATTIKLARIMIZI DAHA İÇSEL BİR YERDEN KAVRIYORLAR”
Dansöz oyununda Meryem karakterini canlandırmadan önce provalarda oldukça zorlandığını belirten
başarılı oyuncu , “Meryem bir dansöz ve dansöz bedenini hayata geçiriyor. Bununla birlikte
yaşadıkları çok travmatik. Yani annesi, beraber yaşadığı adam ve patronu tarafından yaşadıkları çok
travmatik. Ben, provaların ilk zamanlarında bunları anlatırken tıkandığım çok oldu. Bu benim
mesleğim tabiî ki. Halen daha bazen sahnede tıkanıyorum. Çünkü her oyun farklı oluyor. Seyirciden
gelen kontakt da çok önemli. Bazen seyirci tepki veriyor mesela. Kafasını sallıyor, boynunu büküyor.
Bazen sahnede beni hiç etkilemeyen herhangi bir kelime, sahnedeyken beni çarpabiliyor. Oyunların
ardından bazen seyircilerin arasından şiddete maruz kalmış kadınlar bana mesaj atıyorlar. Ya da
oyundaki bir duyguyu çok iyi kavradığını yazıyorlar. Tabi bunlar bana da yeni deneyimler kazandırmış
oluyor. Bunu fark ediyorum. Kadınlar sahnedeki dansözün bakışının, kadın bedeninin rahatsız
edilmesinin ne olduğunu çok içerden bir yerden kavrıyorlar ve hepsi bunun nasıl bir duygu olduğunu
biliyorlar. Erkek seyirciler de; sanırım içsel olarak daha duyarlı bir yerden kavramaya çalışıyorlar. Ama
kadınlar daha içsel bir yerden kavrıyorlar.” ifadelerini kullandı.

“BİZLERE ÇİZMEK İSTEDİKLERİ SINIRLARI ÇİZMEYELİM”
Kadın Oyunları Festivali’nde her şeyden önce bir kadın olarak görev almanın kendisi için iki açıdan
öneminin olduğunu söyleyen Keser, “Pandemi sürecinde festivalin ilk etabı olan Ankara’da ki oyun,
beş ayı aşkın bir süreden sonra seyirciyle buluştuğumuz ilk oyundu. Bugünkü ise o oyunun ardından
ikinci kez olacak. Pandemi öncesinde çok yoğun olarak sahnedeydik. Dolayısıyla seyirciyle buluşmak
adına harika bir duyguydu benim için. Bir kadın olarak ise; odağında kadının olduğu bir repertuarın
oluşturulması bu oyunların arka arkaya sahneye konulması tabiî ki çok iyi hissettiriyor. Çok güçlü
hissettiriyor. Güçlü hissetmeye, görünür olmaya, sözümün dinlenmesine çok ihtiyacım vardı.
Özlemiştim seyircimi… Meselemiz madem kadın; bıkmadan, usanmadan anlatacağız. Çünkü
kadınlıkla, erkeklikle ilgili şeyleri bu topraklarda o kadar çok yerleştirmiş ve sindirmişiz ki, tabi bunu
sadece kadınlar değil, erkeklerde aynı ölçüde sindirmişler. Birisinin bakışını zaten görüyor ve ona göre
hareket ediyorlar. Etmeyelim. Kadınlar olarak nasıl yaşamak istiyorsak, doğrusunun ne olduğunu
düşünüyorsak öyle yaşayalım. Hiç dışarıdan kendimize onların bizlere çizmek istedikleri sınırları
çizmeyelim.” diye konuştu.

Güncelleme Tarihi: 24 Mart 2021, 23:34

Emre Terzioğlu

YORUM EKLE
SIRADAKİ HABER